Logopeed ja eripedagoog

Mida teeb logopeed?

  • Selgitab välja logopeedilist abi vajavad lapsed/õpilased, nende probleemid, planeerib individuaalsed kõneravi tunnid, seab vajalikud eesmärgid, koostab kõneraviplaani ja töökavad
  • Teostab süstemaatilist tööd kirjutamis- ja lugemisraskuste ning nende eeloskuste arendamiseks või juba saavutatud oskuste korrigeerimiseks, arendab jutustamisoskust ja teksti mõistmist
  • Teostab süstemaatilist tööd õpilaste kirjutamis- ja lugemispuuete (düsleksia, düsgraafia) korrigeerimiseks
  • Töö hulka kuulub erinevate suulise kõne probleemide väljaselgitamine (nt mutism, häälduspuuded, kõnetakistused, kõnemotoorika häired, häälehäired jne) ja nende korrigeerimine
  • Valib vajalikud vahendid lapse/õpilase/ kliendi kõnearengu toetamiseks
  • Nõustab lastevanemaid ja õpetajaid laste kõne arendamiseks
  • Hindab laste verbaalset käitumis- ja suhtlemisoskust, fikseerib selle sobival viisil
  • Nõustab lapsevanemaid laste kõne arengu toetamisel
  • Nõustab pedagooge ja /või teisi spetsiifiliste suulise ja kirjaliku kõne probleemidega laste õppe- kasvatustöö organiseerimisel (IÕK; IAK, hindamine)

Mida teeb eripedagoog?

  • Selgitab välja eripedagoogilist abi vajavad lapsed/ õpilased, nende kognitiivsed vajadused ja võimalused ning planeerib tunnid eripedagoogilise abi osutamiseks, seab eesmärgid, koostab plaani ja töökavad
  • Õpilaste arengu toetamine: taju, tähelepanu, mälu ja mõtlemisprotsesside arendamine õpiraskuste korral
  • Õppeainekeskne õpilaste õppimise toetamine: õppemetoodika soovitamine, õppematerjalide valik ja koostamine, sobiva õppekorralduse ja õppekeskkonna valik, õpioskuste ja enesekontrolli kujundamine
  • Lastevanemate nõustamine erivajadustega õpilaste arendamisel ja toimetuleku toetamisel, õpioskuste, -hoiakute ja –harjumuste kujundamisel ja toimetuleku toetamisel
  • Pedagoogide nõustamine diferentseeritud õppetöö ja hindamise korraldamisel, IAK/IÕK koostamisel, spetsiifilise puudega laste õppe organiseerimisel ja vajalike õppevormide rakendamisel
  • Pedagoogide toetamine lapsele/ õpilasele jõukohase õppematerjali valikul ja erinevate õpistrateegiate kasutamisel

Ühine ala

  • Erivajaduste hindamine, märkamine ja sekkumine
  • Tagab konfidentsiaalsuse kliendi kohta käiva informatsiooni haldamisel
  • Nõustab vajadusel lapsevanemaid ja kolleege
  • Annab tagasisidet lapse/õpilase arengu kohta lapsevanematele ja teistele spetsialistidele, vajadusel õpetajatele
  • Osaleb koostöövõrgustiku töös
  • Eritasemeliste õppekavade soovitamine ja nende rakendamine
  • Vajadusel osalemine arenguvestlusel
  • Vajadusel soovitab täiendavaid uuringuid erialaspetsialistide juures
  • Kõnearendustöö õpilastega, ja funktsionaalse lugemisoskuse arendamine
  • Selgitustöö laste arengu toetamise valdkonnas
  • Koolivalmiduse ja/või koolipikenduste hindamine